Den hetaste trenden just nu är ”Engagement”. Nöjd medarbetare vill ingen vara och nöjda medarbetare vill inte arbetsgivarna ha. "Nöjd" räcker inte längre. Motivation räcker inte heller. Man ska vara ”Engaged”. Det låter löjligt, men det finns stöd för den tanken.
I studien där vi följde 50 företags attityder och lönsamhet över tre år såg vi att det var andelen entusiastiska medarbetare som starkast drev företagets lönsamhet. Entusiasm skulle kunna vara ett bra begrepp, men ordet på modet är istället ”Engagement”. På Engelska inkluderar det ordet möjligheten att man är förlovad med sin arbetsgivare. Det är något med den romantiska associationen som slår an väldigt starkt på andra sidan Atlanten.
Fast det nyaste nya i USA är inte längre ”Engagement ” utan “Passion”. Som Ed Gubman skriver ”Are you the kind of person who can be passionate about your work in the right circumstances? Can you sustain this feeling? Can you pass this on to others?”.
Jag förstår tanken, och det här är förstås jättebra för oss som är konsulter inom attitydmätning. Det är bara att haka på, men någonstans tar det ändå emot. Ska jag drömma om företagets värderingar? Hur länge tar det innan en Amerikansk guru rekommenderar att vi skapar erotiska drömmar om företaget? Jag hoppas slippa. Jag hoppas att vi kan släppa hela det här romantisk/erotiska spåret till Amerikanerna. Jag hoppas det räcker med vanlig enkel Entusiasm.
måndag 17 maj 2010
Vill jag verkligen ha företaget med mig i sängen?
Etiketter:
Engagement,
Entusiasm,
Management mode,
medarbetarundersökning,
Motivation,
Nöjda medarbetare
blog comments powered by Disqus
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)