söndag 11 oktober 2009

Kollegorna räddar arbetsklimatet

Resultat från våra kunders medarbetarundersökning, i år 250 000 anställda, visar att det är akut brist på återkoppling från chefer. Tro nu inte att det här är ett svensk fenomen utan vi ser samma resultatet i alla länder och kontinenter. Tidningen Du och Jobbet har gjort en undersökning http://www.duochjobbet.se/viewNews.do?NewsID=1279 som också visar att cheferna inte ger tillräckligt med återkoppling men vad jag gillar i resultatet är att kollegorna löser problemet genom att ge återkoppling till varandra.

Återkoppling är en hygien faktor för ett "lönsamt" arbetsklimat i Netsurvey metod. Att behovet av återkoppling är så starkt att när vi inte kan få det av chefen hittar vi andra kanaler för att få höra om det vi gör är bra. Det här är något för alla HR ansvariga att fundera över dels att försöka förändra chefernas arbetsbeskrivningar så att dom får mera tid till ledarskap och dels utveckla medarbetarna än mera i konsten att ge konstruktiv återkoppling.

Jag tycker det är intressant att vi ser samma brist i alla länder och företag, anställda från över 80 länder medverkan i medarbetarundersökningar som Netsurvey genomför varje år. Orsaken till att det är en så stor brist på återkoppling tror jag är att många företag har drivit effektiviseringen så hårt att cheferna har för lite tid till sitt ledarskap. Cheferna ska både ha ett eget operativt ansvar samtidigt som dom ska leda och motivera ett antal medarbetare. Det blir i många fall en orimlig arbetsbelastning. De företag som tidigt inser ledarskapet betydelse och ger chefer den tid de behöver för att leda och utveckla sina medarbetare kommer att vara morgondagens superföretag och de mest attraktiva arbetsgivarna.

Peter Bolinder
VD Netsurvey
blog comments powered by Disqus