torsdag 29 april 2010

Attrahera och behåll talangerna

Häromdagen var jag på reklambyrån Hilanders som berättade om hur företag kan attrahera stjärnorna med employer branding.

De har gjort flera imponerande projekt på en rad företag.

Det jag fastnade för var inte de snygga annonserna, även om de var, just, väldigt snygga. Utan det gedigna arbetet bakom.

  • Att de utgår från den interna andan på företaget och bygger kommunikationen kring den.
  • Att de får HR och marknad att samarbeta för att sprida samma budskap internt som externt.
  • Att de lägger stor vikt vid att säkerställa att budskapen inte är tomma ord, utan ord som beskriver en verklighet om hur det är att arbeta på företaget.

De har bland annat arbetat med Peab. På deras "Jobba och utvecklas"-del av sajten finner man snabbt information om deras medarbetarundersökning, Handslaget, som visar att 77 procent av Peabs anställda gärna skulle rekommendera dem som arbetsgivare.

Gå in och klicka dig runt på sajten och inspireras av det goda exemplet. Särskilt kul tycker jag att det "Stora jobbtestet" är. Om jag inte trivdes så bra på Netsurvey skulle den kunna locka mig till Peab!

När man har så nöjda medarbetare kan man bygga en trovärdig kampanj som lockar nya medarbetare.

blog comments powered by Disqus