Jag läste en artikel av Joachim Pettersson Vikström, ägare av sajten Jobinside där han presenterade en tjänst där du kan betygsätta företag ur medarbetarens synvinkel. Tjänsten har skapat starka känslor hos en del företagsledningar och en del av dem har skrivit långa brev där de ber sajtägaren att ta bort ”felaktiga inlägg”.
Konstruktiv kritik
Jag tycker det är tråkigt att det fortfarande finns företag som ser den publicerade informationen som ett problem istället för att se det som konstruktiv kritik och ta tag i de verkliga problemen som ligger bakom.
Jag är positiv till den enorma transparens som detta ger. Vi gillar ”betygsättarsajter” när det gäller hotell och andra tjänster och produkter vi konsumerar, varför inte när det gäller ”jobbsökarsidor”.
Extrema åsikter, inte allmänhetens
Risken med detta är att det inte blir en rättvis bedömning, hade det varit majoriteten av attityderna som stod för det totala resultatet skulle det vara värdefull information. Faran är att det endast blir få och extrema åsikter som representeras.
Men med sådana och andra liknande tjänster, som gör det enkelt för alla medarbetare att offentligt yttra sig, blir det allt viktigare att jobba med företagets attraktionsnivå.
Efterprocessen viktigast
Att få en bild av vad de anställda tycker om företaget känns för mig bara positivt. Sättet på hur man inhämtar informationen är egentligen av mindre betydelse så länge den är representativ och speglar de anställdas bild av verksamheten.
Vet jag som företagsledare vad som är företagets styrkor och vilka områden företaget har att förbättra sig inom, kan jag enklare göra de insatser som krävs för att mina anställda ska trivas.
onsdag 17 mars 2010
blog comments powered by Disqus
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)