Jag hoppas att många ledare läser och inspireras av Finansvärldens artikel där Andreas berättar om hur han leder sin enhet med "dygnetruntservice" och de utmaningar flerskiftsverksamhet innebär.
Andreas talar om betydelsen av att få kommunikationen att fungera. Det är inte bara svårt i en verksamhet med dygnetruntsevice, det är en utmaning i de flesta företag. Kommunikationen fungerar när "hygienfaktorerna" för ett bra arbetsklimat är på plats. Utan att ha sett resultatet från Andreas medarbetarundersökning vågar jag lova att han har ett bra resultat på:
- Att visa respekt
- Att hantera konflikter
- Att delegera ansvar
- Att ge återkoppling
Av dessa fyra områden är det återkoppling som är den vanligaste svagheten i de flesta organisationer vi analyserar. För om jag som anställd inte upplever att jag får tillräcklig återkoppling på det arbete jag gör, tycker jag inte heller att jag får tillräckligt med information.
Andreas talar också om den "genuina viljan" att jobba med människor som en viktig egenskap hos en framgångsrik chef. I Jim Collins bok "From Good to Great", rankas förutsättningarna för att företag ska bli "great". Först på listan kommer rätt individ på rätt plats. Så Andreas gör rätt i att rekrytera chefer med intresse av att leda människor, det är ju grunden.
Sist men inte minst talar Andreas om det coachande ledarskapet för att motivera medarbetarna. Visst är det så att om jag som medarbetare får vara med och ta ansvar, är involverad i verksamheten, så ökar min motivation. Då utförs arbetet med hög effektivitet och resultatet bidrar till ökad lönsamhet.
Vi behöver många fler "Andreas" som förebilder och inspiration för andra chefer. Vi har seminarier här på Netsurvey där vi bjuder in talare med intressanta erfarenheter och framgång av olika slag, som en inspiration för våra kunder. Det skulle vara roligt om Andreas ville komma och berätta om sitt ledarskap här. Vi hör av oss till dig, Andreas, så får vi se om det går!