måndag 9 augusti 2010

Hätsk diskussion om lönen

Vi har följt kommentarerna till artikeln i DI, som handlar om att hög lön inte höjer motivationen. Många tror att vi bara har frågat chefer och företagsledare som har en mycket hög lön. Så är inte fallet. Vi har analyserat resultaten från våra genomförda medarbetarundersökningar där i genomsnitt 95 procent av medarbetarna på ett företag svarar.

De allra flesta tror inte på de resultat vi kommit fram till, en del tror på det till viss del och andra påpekar att de hört det förut och hänvisar till tidigare forskning med samma resultat.

Jag har lyft ut några kommentarer, för att du ska kunna ta del av diskussionen utan att ägna timmar åt att läsa över hundra inlägg.

Man arbetar för pengar
Man arbetar för att få pengar till att börja med så det är ju klart att mer pengar motiverar en. Jag själv arbetar mycket bättre om jag vet att jag kan få ut en bonus ur det eller om jag har en bra lön.

En tanke.
Jobbar du enbart (alltså i ordets rätta bemärkelse) för pengarna? Då har du med all sannolikhet fel jobb och bör sluta.

Glada anställda
Som arbetsgivare vill jag att mina anställda ska vara glada, annars börjar de jobba åt någon annan och då tjänar jag mindre pengar. Således ger jag dem en korrekt och konkurrenskraftig lön och försöker ge dem uppgifter som utmanar dem.

Varför byter karriärister jobb?
Jo, för att höja lönen. Duh, liksom tänk efter före.

Det visste vi redan, nu är det bekräftat, som vanligt inom ekonomisk forskning Men i alla fall. Människan behöver frihet, och det är därför det går som bäst för företag som erbjuder detta. Titta på Google, EA games och en hel del andra bolag, som inte tar emot en med en stämpelklocka.

Överraskande:sällan!
Jag har förvånats av att så många styrelser har så dålig insikt i mänskliga behov och drivkrafter när de utformar sina obegripliga bonusprogram och fantasilöner, där bonusutfall påverkas av ej påverkbara faktorer. Styrelserna borde vara kompletterade med beteendevetare, på bekostnad av "exel fascister"(ekonomer).

Det löjligaste jag hört!
Det var det löjligaste jag hört! Det räcker med att lite kort höra sig för bland kollegor och vänner för att snabbt konstatera att motivationen stiger med högre lön.

Det enda som höjer motivationen är
väl att man upplever

1) jobbet som meningsfullt

2) att man kan påverka utfallet i sitt arbete på ett sätt som verkligen gör skillnad och är meningsfullt

Jobbar själv som läkare och har upplevt både perioder av meningslöshet och tristess på jobbet, och jag har upplevt perioder av stor ambition och målmedvetenhet hos mig själv där man brinner för det man gör och att man ser att man kan utvecklas kraftfullt.

LÖNEN är det sista man fokuserar på. Om lönen är superviktig har jag mycket svårt tro att man alls brinner för jobbet.

Bonusar till bankledningar o d verkar mera vara en sport som genomsyrar hela verksamheten. Dvs det enda bankdirren brinner för är att höja sin bonus. Liksom mäklarna.

Det finns liksom ingen annan "mening" i verksamheten. Därmed kan man lite fråga sig om det alls är en poäng med dessa yrken/positioner.


Effekten av en löneförhöjning avtar
Enligt en kurs jag följde för ngt år sedan, där vi studerade enkäter över vad är viktigast för att trivas på jobbet kommer lönen i regel inte först.
En löneförhöjning har avtagande effekt på motivationen, 3-6 månader vill jag minnas. Sedan är man "bortskämd".


En mycket underhållande debatt fylld med intressanta åsikter. Det är väldigt roligt att så många engagerar sig.
blog comments powered by Disqus