tisdag 16 februari 2010

Veta istället för att gissa

I dagens arbetsuppgifter ingår att minska ner ett frågebatteri på cirka 80 frågor till 40 för en kunds räkning.

Uppdraget är riktigt intressant. Vår amerikanska kund vill förbättra sina återförsäljares möjligheter att sälja fler produkter. Det handlar om att ge säljstyrkan rätt förutsättningar att göra ett bra jobb.

Är det en slump att vi har gjort den här typen av projekt två gånger och vid båda tillfällen är kunden amerikansk? Är amerikanska företag mer säljfokuserade än svenska? Det borde rimligtvis vara bättre för alla att veta än att gissa.

Vår undersökning ska ge dem beslutsunderlaget som säkerställer att de gör rätt åtgärder. Vi kommer att ställa frågor om fackkunskaper, förhandlingsteknik, säljverktyg, utbildningar och mycket mer.

De skräddarsydda frågorna hjälper vår kund att få reda på var man redan gör ett bra jobb, och var ytterligare insatser behövs. Riktigt spännande blir det när vi får försäljningsdata från återförsäljarna och med statistiska beräkningar kan se vilka frågor de ska fokusera på för att öka försäljningen. Då blir steget till konkreta åtgärder inte långt!

Men för att komma dit behöver jag halvera antalet frågor. Tillbaka till jobbet!

blog comments powered by Disqus