måndag 21 september 2009

Sänkt personalomsättning och högre internt Employer Brand på kort tid

I morgon kommer Rem Veen, personalchef Tele2 Holland hit till Netsurvey i Stockholm för att på ett seminarium berätta om hur de lyckades vända negativa attityder hos personalen till positiva på kort tid.

En av mina kollegor, Sofie Johansson, kom in på mitt kontor i våras och berättade om vilket enormt engagemang de verkar ha på Tele2 i Holland efter en av våra medarbetarundersökningar. Hon visade också hur de från en mätning 2008 lyckats vända hög personalomsättning och låg uppfattning om arbetsgivaren till positiva resultat på mindre än ett år.

Det här gjorde mig nyfiken. Jag ringde upp Rem och bad honom komma hit och hålla ett kort föredrag för våra kunder om hur de jobbade strategiskt med personalattityderna eftersom de lyckats så ovanligt bra med en vändning.

Tele2 Holland hade vuxit genom förvärv och en mätning 2008 visade att medarbetarna till stor del hade en negativ uppfattning om Tele2 som arbetsgivare. Hög personalomsättning och svårigheter att attrahera talanger blev några av följderna.

Rem och ledningen tog tag i frågan och började jobba intensivt med en ny strategi kring ledarskap och kommunikation. På 6 månader lyckades de få ned personalomsättningen till 15 % (från 30 %) och Attraktiv Arbetsgivar-värdet upp till +12 (från -18, dagens benchmark för tjänstebolag hos Netsurvey ligger på +22), vilket är en fantastisk prestation.

Jag bloggar vidare om Rem och hans kollegors arbete efter seminariet imorgon…
blog comments powered by Disqus