måndag 14 september 2009

Min kvalitetshjälte: Peter Björnhage

Jag har några idoler eller hjältar. Gandhi är självklar i rollen som politisk hjälte, men jag har fler.
När jag studerade vid University of Texas lärde jag känna en kille som hade vuxit upp i Mexico Citys slumkvarter, Hernan Figueroa. Han hade en oerhörd förmåga att uppskatta allt. Han är fortfarande min hjälte på området att inte ta något för givet.
På området ”kvalitet” skulle många sätta upp Pirsig, författaren till klassikern ”Zen och konsten att sköta en motorcykel”, eller Malcolm Baldridge, men min kvalitets-hjälte heter Peter Björnhage. Peter har i många år skött AB Volvos medarbetarundersökningar. Hans engagemang i kvaliteten på den process han är satt att sköta har alltid varit hundraprocentigt, inte 99 (eller 55-60% som för oss vanliga lagom-människor). Peter kan vara oerhört jobbig när han påpekar något, men om man kan visa att Peter har fel, då blir han istället glad. Prestige verkar han helt enkelt inte ha. Detsamma gäller omsorg om den egna karriären. Så blir det kanske när man har ett hundraprocentigt fokus på kvalitet. Jag tror att varje företag, och varje myndighet, behöver en Peter. Få har det.
blog comments powered by Disqus