torsdag 22 oktober 2009

Hur mår du?

Hej,
hur mår du?

Till min stora glädje har vi fullt upp i produktionen. Alla kämpar med sina projekt och pressade leveranstider. Men fullt upp i produktionen medför också stress och ohälsa.

För att lätta lite på pressen har mina kreativa medarbetare uppfunnit en ny sport på kontoret. Ett överblivet skrivbord, en pappersrulle, fyra gamla dvd-fodral och en stressboll är materialet som har utvecklat den nya sporten som vi på Netsurvey kallar ”Dvd-pingis”. Dvd-fodralen är pingisracket och pappersrullen blir nätet på det provisoriska pingisbordet. Dvd-pingisen har visat sig vara ett bra sätt att lätta på stressen hos några av mina medarbetare.

Efter sommaren har något hänt bland våra respondenter - andelen medarbetare som upplever att stressen är ett problem har ökat kraftigt. Häromdagen ringde jag min vän, Mats Petersson som föreläser om hälsa under rubriken "orka vara ledig", för att höra hur han upplever 2009 och hur vår hälsa påverkas av alla förändringar. Läs hans uppfattning om hälsa här intill. Jag tror att hans sammanfattning om hur vi mår i år är en bra förklaring till resultatet om ökad stress från vår analysdatabas.

Med enkla medel kan vi göra något åt saken. Kanske inte ställa frågan om hur det är med stressen idag men fråga hur kollegorna mår och ge varandra ett uppmuntrande ord på vägen eller lätta upp med något som Dvd-pingis.

Hälsningar
Peter Bolinder, VD, Netsurvey



Hallå där Mats Petersson som föreläser om "Att orka vara ledig"
Hur har svenskarnas hälsa påverkats av lågkonjunkturen?

På de företag jag träffar, upplever jag tyvärr att medarbetarnas hälsa har påverkats negativt. Det gäller både dem som har blivit av med jobbet eller dem som är kvar. Många känner att det inte finns någon energi kvar för att öka takten när tiderna blir bättre. Den som blivit av med arbetet känner sig inte längre behövd, är orolig, har svårt att sova på nätterna och vänder på dygnet. Vilket i sin tur gör att man blir trött och slö på dagarna och har svårt att hantera praktiska saker som måste fungera i vardagen. De som har jobbet kvar, jobbar ännu mer eftersom de också måste arbeta för dem som har lämnat. Över tid är det inte bra eftersom det då inte finns resursreserver att ta av.

Vi måste ta bättre hand om oss så att vi orkar och har krafter kvar till när tiderna blir bättre. Smarta företag satsar på anställdas hälsa oberoende av hög- eller lågkonjunktur så att de anställda orkar vara lediga. Hur ska vi annars kunna fylla på energin?
blog comments powered by Disqus