fredag 16 oktober 2009

Är Netsurvey ett "undersökningsföretag" eller en process där en medarbetarundersökning ingår?

"Undersökningsföretag" är Netsurveys mentala bur. Det begreppet begränsar våra kunders uppfattning om oss på ett mycket olyckligt sätt. I värsta fall tränger det sig in i våra egna skallar. Av ett undersökningsföretag köper man undersökningar, och en undersökning är klar när resultaten har presenterats. Det jag är mest stolt över i Netsurvey är det synkroniserade flödet från lönsamhetsanalyser till enkätfrågor till WSR-rapporten till uppföljningsinstrumentet. Sen några år analyserar vi resultat av åtgärder som arbetsgrupper har skrivit in efter att ha diskuterat resultat av undersökningar, vars frågor har uppkommit som ett resultat av våra lönsamhetsanalyser. Resultatet är att vi kan ge en organisation väldigt mycket mer än vad ett "undersökningsföretag" gör. Just därför är det frustrerande att vi inte alltid får göra det. Det känns som att sälja båtresor halvvägs över Engelska kanalen. Man får betalt, men vet att kunden inte har någon nytta av att stiga av där. Den här frustrationen gjorde att Peter Bolinder för några år sen förbjöd oss att prata om Netsurvey som ett undersökningsföretag. Det var en bra föresats, men det höll inte. Det fanns inget färdigt ord att använda istället. "Katalysator-företag" låter t.ex. så Stockholms-konsultigt. Varje konsultföretag inom en kilometers radie från Stureplan skulle skriva under på den titeln. Bättre förslag mottages tacksamt.
blog comments powered by Disqus