måndag 26 april 2010

Ett excellent (svenskt) storföretag som ingen ser

Knep nummer ett om man vill bli utsedd till stjärna i affärsvärlden är valet av bransch. Framgång kommer lätt till den som driver ett företag i en bransch med stark medvind, som till exempel Nokias VD Jorma Ollila. Han var nog väldigt duktig, men när han tog över i Nokia hade nästan ingen en mobiltelefon. Idag finns det 4,5 miljarder mobiler i användning, och säkert minst lika många i byrålådor.

Nokias motsats heter SAS. Mats Jansson, hans föregångare på VD-stolen, och de 20 000 anställda på SAS gör ett fantastiskt jobb i kompakt massmedial motvind. SAS har bantat bort närmare 20 miljarder kronor sen 2001. Det är förstås imponerande, men det sensationella är att de samtidigt har höjt kundnöjdheten och blivit Europas punktligaste flygbolag! Det är verkligen bra gjort av ett bolag som har Nordiska vinterförhållanden att kämpa med under en stor del av året, men det är som vanligt ingen slump att man har lyckats.

Under den förre Kommunikationsdirektören Claus Sonberg arbetade bland annat Hannes Lebert, då ansvarig för ledarkommunikation, SAS kommunikatörer och HR mycket aktivt för att skapa den här helt enastående förändringsviljan hos personalen.

Jag tror att en del av hemligheten är deras fokus på tydlig information med cheferna som kommunikationskanal. Jag är förstås partisk, eftersom jag har haft förmånen att få lite insyn i deras arbete, men jag är verkligt imponerad av det som har gjorts.

Till exempel har man tillägnat sig delar av hur politiker arbetar för att få folk med sig. Mer om det senare, men ett sån målgruppsanpassad kommunikationsplanering har jag aldrig förr sett i företagsvärlden. Mitt i kostnadskrisen har man också lyckats höja resultaten i kommunikativt ledarskapsindex (CLI). Det är ingen slump, och det är verkligt imponerande.

En del av det här berättade Claus om i vårt gemensamma föredrag på Ability Partners konferens om kommunikativt ledarskap i slutet av april. Håll gärna koll på andra föredrag på samma tema. Jag lovar att det är spännande idéer och arbetssätt de har använt sig av i SAS.
blog comments powered by Disqus