tisdag 26 januari 2010

Hur du mäter kommunikativt ledarskap


Imorgon (onsdag 27 januari) pratar jag om kommunikativt ledarskap på Ability Partners konferens. Inför det föredraget har jag analyserat en knapp miljon enkätsvar kring hur medarbetarna uppfattar kommunikation från chefer och företagsledningar.

Till exempel har jag bilden här bredvid med. Se hur snabbt andelen positiva svar (den gröna linjen) växte fram till 2006! Samtidigt sjönk förstås de gula och röda linjerna (d.v.s. neutrala/negativa svar).

Som jag ser det visar grafen att Svenska toppchefer/ledningsgrupper snabbt blev mycket bättre på kommunikation under första halvan av millenniets första decennium…eller att de digitala kanalerna gav Svenska toppchefer ordentlig medvind. Jag förväntar mig en het diskussion kring förbättringen under 2005 och orsakerna till att den avstannande under 2006.

Internet kom ju till Svenska företag i mitten på 1990-talet, och intranäten kom något år senare. En del kommunikatörer hävdar nog att även om intranäten kom långt tidigare så tog det lång tid för kompetensen att hinna ikapp tekniken.

Andra kommer istället att prata om Charlie Nordbloms arbete med kommunikativt ledarskap, som startade i början av den här kurvan. Det arbetssättet har spritt sig som en löpeld bland svenska storföretag. Kanske låg det bakom den remarkabla förbättringen fram till 2006? (Charlie är chef för Strategisk Interninformation på AB Volvo, dvs det Volvo som gör stora fordon för företag. Jag skriver gärna mer om honom i någon kommande blogg, för han är verkligen världsklass på sitt område).

Jag älskar att veta att jag kommer att lära mig något nytt och få ta del av kloka tankar imorgon. Deltagarna är erfarna och seniora kommunikatörer som tillför massor av kunskap och erfarenheter i diskussioner som den här. När jag undervisade i ”organizational communication” på ett amerikanskt universitet var det alltid de erfarna studenternas inlägg som gjorde att diskussionen lyfte. Samma sak blir det här, men på en mycket högre höjd.
blog comments powered by Disqus